Sommertid er lig med togter

Hos søspejderne er er sommertid lig med masser af sejlads og togter. Derfor har både junior og troppen været på årets første togter. Det vi hele året går og sukker efter!

Ålborg søspejdere spurgte tilbage i vinter om søtroppen kunne være interesserede i et togt i Kr. himmelfartsferien sammen med dem. Deres søspejdere havde et ønske om at komme til Horsens og sejle med os. De ville komme med deres lederfartøj (Bavaria 38, lækkert skib), til gengæld skulle de låne 2 Svendborg joller til deres spejdere. Det var da et tilbud vi ikke kunne sige nej til!

Ålborg søspejdere ankom til Horsens onsdag aften. Som søspejder kan man lægge en plan A, men skal altid være beredt på en plan B skal tages i brug. Planen var, at vi skulle sejle mod Juelsminde eller Hou torsdag morgen, men som sejler er man utrolig afhængig af vejret. Dvs. at der er vind, men ikke for meget vind. Torsdag morgen blæste det lige til den gode side, og efter et hurtigt ledermøde blev planen om udsejling skubbet en smule. Vi fik i stedet mulighed for, at vise lidt af vores by til Ålborg søspejdere. Vi delte os mellem Industrimuseet og Fængslet. Begge hold havde en fornøjelig og informativ formiddag.

Efter tidlig aftensmad torsdag, havde vinden lagt tilstrækkeligt til at vi kunne sejle ud. Destinationen blev Hou. Det var en god sejlads på ca. 5 timer. Nogen blev lidt utrygge ved sejladsen, men vi smed en leder ombord på de berørte både, og turen kunne fortsætte på betryggende vis. Vi lærer vores spejdere at det er helt okay at bede om hjælp, og gerne så snart man føler den mindste utryghed. Vi sejler sikkert og trygt og altid af lyst! Vi ankom i Hou havn ved midnat, hvor alle var trætte og gik direkte i seng.

Fredag blæste det igen for meget til at vi kunne stikke til havs. Derfor brugte vi dagen på afslapning. Enkelte måtte erkende, at sejlads kræver mere energi end forventet og måtte sove hele formiddagen 😊 Resten af fredagen stod på afslapning, skabe relationer og Pindturnering.

Lørdag kunne vi igen sejle ud, og turen gik mod Tunø. Der blev sejlet afsted i blandede patruljer mellem grupperne. Lederne havde aftenen forinden vendt og drejet mulighederne for at sætte de bedste patruljer både ud fra personligheder og kvalifikationer. Vi har i 4 år haft ambitioner om at betræde øen, men det er ikke rigtig lykkedes os. Vi sejlede så tæt på Tunø vi kunne med Jack/Ålborgs lederfartøj og smed anker (det ville tage for lang tid at lægge til i havnen). En efter en lagde søspejderne til i styrborsside med Svendborg jollerne. På bagbord side fik vi besøg af Stifinderne (søspejderne fra Århus). De lagde til med et lederfartøj og to J22. Agter havde vi Preben´s motorsejler fortøjret. Frokosten blev indtaget fra anker, hvorefter vi samlet sejlede mod Hjarnø. Stifinderne sejlede med, og lørdag aften gik med fælles grill, hygge, besøg på Martha fra Vejle (et stort træskib) samt oprydning i bådene. Egentligt ret fedt at mødes med andre grupper og indtage det halve af havnen, men der skal jo heller ikke så meget til på Hjarnø😊.

Vi er helt enige om, at turen skal gentages igen og gerne næste år. Det er skønt at se de unge få nye relationer, venskaber og sparre med hinanden om sejlads. Vi har fået et tættere bånd med Ålborg, som bestemt skal dyrkes!

Sø-junior tog på togt i pinsen. Der var 7 ud af 8 juniorer var afsted, hvilket vi er helt tilfredse med. De var væsentlig mere heldige med vejret end troppen. Det passede med at Ålborg skulle sejle deres Jack (lederfartøjet) hjem fra fredag. De indhentede juniorerne på Endelave fredag aften og koblede sig til fællesskabet.

Lørdag satte de sig for at Erik Menved Sø endeligt skulle i land på ”den forjættede ø” Tunø. Efter en vindstille, men skøn sejlads kunne de som de første fra os ”plante flaget” på øen. De var pave stolte og lettede over at det endeligt kunne lade sig gøre. Jack sejlede med på turen og aggerede endnu engang lederfartøj for en stund. Eftermiddagen gik med besigtigelse af alle de fine både i havnen, lidt nye bekendtskaber med andre børn i havnen og afslapning.

Søndag var der afsked med Jack og besætningen fra Ålborg Søspejdere som skulle videre nordpå. Kursen for juniorerne var sat mod Hjanø. Da gassen til komfuret var sluppet op, kom 2 tropsspejdere og 2 ledere dem til undsætning. Gassen blev sejlet fra Horsens til Hjanø. Jov, jov, vi er vel søspejdere. Juniorerne kvitterede med dejlig aftensmad 😊 Efter aftensmaden var der lige en enkelt spejder der skulle mærke vandtemperaturen. Han havde ikke travlt med at komme i tørt tøj, så temperaturen må have været okay!

Søndag ventede de på tørvejr, så det sidste stykke til Horsens kunne sejles. De kom til Horsens i solskin men godt trætte. Der var god stemning da de anløb havnen og alle meldte om et rigtigt godt togt.

Efter togterne har vi endeligt kunne sende et par fra sø-troppen til fartøjsføreprøve. Søkyndige medlem Jesper, kom til Horsens og ”eksaminerede” to spejdere. De bestod begge (det havde vi også regnet med), og kan nu kalde sig Fartøjsfører.

Det er skønt endeligt at kunne sende dem afsted i bådene selv uden leder ombord. Lederne er stolte og slet ikke i tvivl om at de sagtens kan håndtere bådene.