Collage – Juniorsommerlejr 2000

Da der desværre har været problemer med webserveren, er der først kommet billeder på fra i dag mandag. Hjemmesiderne kan sagtens vedligeholdes, mens djævleungerne bader.

Søndag

Søndag eftermiddag brugte vi på at ordne lejrplads. Nu var vi så heldige at få en lejrplads hvor der allerede er et dejligt bålsted, så vi behøvede ikke at bruge kræfter på at grave bålplads.

Søndag aften skulle vi spise boller i karry med ris, og svømmede lidt i vandet, og blev oppe ved lejrbålet til omkring kl. 23.30.

Mandag

Mandag morgen stod vi op klokken tidlig, og tog en rask morgensvømmetur kl. 8.00.

Efter morgenmaden gik vi i gang med at bygge tømmerflåder. Resultatet blev rigtigt flot.

Da vi havde spist frokost kom Janus.

Vi sejlede over søen på tømmerflåden til den badestrand der er på den anden side, hvor der er dybt nok til at der rigtigt kunne plaskes.

Der blev også uddelt gruppebuksevand til et par af rødderne… mest af præventive årsager.

Da vi havde høj solskin hele dagen, var det også nødvendigt at male ansigter med faktor 25.

Lidt senere på eftermiddagen kunne vi gå i gang med at lave aftensmaden. Menuen stod på øbøffer med kartofler, champignoner, salat og cabaretsovs.

Lederne hjalp også lidt til med madlavningen i dag.

Da vi havde spist og ryddet op, var det tid for en aftensvømmetur, og da lejrbålet var forbi klokken 23 var det på tide at gå i posen. Der blev lige læst et par godnathistorier inden alle sov.

I morgen tirsdag skal vi på hike til Himmelbjerget. Vi overnatter i en shelter ved Gl. Rye.

Tirsdag

Tirsdag formiddag skulle vi starte på vores hike til Himmelbjerget. Turen til Himmelbjerget er på 16 kilometer, og efter at have været på Himmelbjerget skulle vi gå yderligere 5 kilometer tilbage til Gl. Rye for at rykke ind i den shelter vi skulle overnatte i.
Hele turen foregik i 32 graders varme (mindst) og med høj luftfugtighed. Først da vi efter fire timer ankom til toppen af Himmelbjerget, kunne vi mærke en smule vind. Bemærk den pæne udsigt!

Vi havde advaret ungerne mod at skubbe til hinanden langs vejen, men nej. De vil jo ikke høre, og så må de føle! Og så var vi seks.

Efter vandringen på 5 kilometer tilbage til Gl.Rye (som vi allerede var kommet igennem tidligere på dagen på vej mod Himmelbjerget) ankom vi til Ryekol-hytten hvor vi skulle overnatte i en shelter. De skulle slæbe deres bagage op til shelteren gennem uvejsomt terræn, da Jans Peugeot ikke kunne køre terrænkørsel med bagage. Med høj temperatur og en ligeså høj luftfugtighed er en shelter midt inde i en skov det nærmeste vi kommer et insektbo i menneskestørrelse. I løbet af de næste 16 timer blev ikke mindre end 14.5 kg menneskekød fortæret af store og små dyr. Hovedparten af dem var enten slimede eller havde mere end 6 ben.
Aftensmaden bestod (på grund af vejret) af koldskål med kammerjunkere.

Krybdyr eller ej, soves skulle der, og er man træt nok så går det hele jo alligevel.

Onsdag

Natten til onsdag blev lang. Med en luftfugtighed nær tropisk klima og ekstrem mangel på moskitonet, sov vi rimeligt dårligt. Ikke desto mindre skulle vi jo tilbage til O.E.-pladsen, hvilket vi startede på efter morgenmaden onsdag morgen.
Vi var tilbage ved O.E.-pladsen midt på eftermiddagen, og selv den mest garvede spejderleder kan jo blive småtræt efter sådan en tur.

Ungerne var dog vilde efter at komme i vandet, nu hvor vi var tilbage. Selvom lederne var trætte holdt vi vågent øje med børnene.

Aftensmaden bestod af kotelleter der blev grillet på bål samt nye Samsø kartofler og bearnaisesovs. Vi var desværre for trætte til at hente kameraet, så det flotte syn heraf må I tænke jer til.
Efter aftensmaden skulle vi jo se landskamp. Lederteltet blev indrettet til fjernsynsstue, hvor Jans hårdt prøvede Peugeot måtte levere strøm til vores overdådige 5 tommer sorthvide fjernsyn.
Kasper ville være sikker på at få en plads på første parket, og ankom derfor 4 timer før kampen iført kampuniform.

…og så var der kamp. Alle er på plads.

Torsdag

Torsdag morgen sov vi lidt længe fordi vi var trætte efter gårsdagens hike. Der var selvfølgelig også onsdag aften ryddet op i teltene inden man gik til ro. Se for eksempel hvordan der så ud i pigernes telt torsdag morgen.

Drengene var sluppet lidt bedre omkring oprydningen. Her kan man ligefrem skelne ungerne fra rod.

Og lederne behøver slet ikke at rydde op. De roder jo aldrig.

Morgentoilette er jo en nem sag når man er leder. Og de skal jo lære det på et eller andet tidspunkt.

Ungerne derimod stinker fælt efter en uges sommerlejr.

Pigerne er helt vilde med makrelmadder og torskerogn. Forstå dem hvem der vil.

Og dagens buksevand gik til Heidi.

Bamserne skal jo også prøve hvordan det er at sejle på tømmerflåden.

Efter frokost gik vi en tur ind til Voervadsbro, hvor vi fik is og købte de ørreder vi skulle have til aften.
Efter vi kom tilbage til lejren sejlede vi over til den modsatte bred i tømmerflåden for at svømme ved den dejlige sandstrand. Da vi var færdige med det, svømmede vi tilbage til vores egen lejr.
Ørrederne som vi havde købt, blev “kogt” på bål indpakket i aviser vi havde tigget os til på en nærliggende gård. Og dagens ret, ja den bestod såmænd af ørred, nye Samsø-kartofler og hollandaise-sovs.